کاربست مدل اعتقاد بهداشتی با هدف شناسایی پیش بینی کننده های قصد انجام غربالگری سرطان روده بزرگ

اعتقاد در سودمندی و موثر بودن غربالگری به همراه ویژگی های جمعیت شناختی از جمله دلایل انجام غربالگری عنوان شده است. لذا داود محرابی و همکاران به شناسایی متغیرها و پیش بینی کننده های قصد انجام غربالگری سرطان روده بزرگ با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی و ویژگی های جمعیت شناختی پرداختند. نتایج این مطالعه در سال 1400 در مجله کومش چاپ شد.
نتایج نشان می داد که که حساسیت درک شده, منافع درک شده, موانع درک شده, و خودکارآمدی درک شده با قصد انجام غربالگری هم بستگی دارند. وضعیت اقتصادی, سابقه آزمایش سرطان روده بزرگ, فعالیت بدنی, سیگار کشیدن, حساسیت درک شده, منافع درک شده, و خودکارآمدی درک شده در پیش بینی قصد انجام غربالگری سرطان روده بزرگ تاثیر داشتند. درنتیجه به کارگیری متغیرهای مدل اعتقاد بهداشتی به همراه متغیرهای جمعیت شناختی در برنامه های سلامت محور و پویش های مقابله با سرطان روده بزرگ می توانند در افزایش میزان غربالگری این نوع از سرطان موثر باشند.
نظر شما :